Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /var/www/clients/client90/web3083/web/lap_alap.php on line 17
bio- és reform konyha, házi szépségtippek, ajándékötletek minden alkalomra, természetgyógyászat - biokonyha - sokoldal.hu

bio- és reform konyha, házi szépségtippek, ajándékötletek minden alkalomra, természetgyógyászat



Főoldal
Bemutatkozok
Táplálkozási formák
Praktikus tanácsok
Szendvicskrémek, pástétomok
Levesek
Köretek
Sültek, feltétek
Tészták
Szárnyasok
Marhahúsok
Mangalica
Halak
Házi szépségtippek, praktikák
Desszertek, nassok
Wok, római tál
Kedvenc oldalaim
Tanfolyam
Hírlevél, még több recept
Ajándéktippek
Fórum







Köretek


 Kölesganca:

Régebben böjti étel volt. A megmosott kölest fedő alatt,szűrt, tisztított vízben , sóval, borsikafűvel, szerecsendióval puhára párolták. Annyi teljesőrlésű liszttel keverték el, amennyit felvett. Folyamatos keverés mellett addig főzték, míg el nem vált az edény falától. Forró, olajos kanállal tepsibe szaggatták és sütőben rózsaszínűre sütötték.

Tipp: A köles laktató étel, de nem nehéz a gyomornak. Tele van rostokkal, ásványi anyagokkal, melyek kedvezően hatnak a körömre, hajra, bőrre és az egész immunrendszerre.




 
Medvehagymás hajdina:

Hozzávalók: 1 csésze hajdina, friss, vagy szárított medvehagyma, őrölt szerecsendió,

                       majoranna, gyömbér, só, olaj

A kiválogatott, megmosott hajdinát kevés olajon megpirítjuk, majd felöntjük kétszeres mennyiségű vízzel és a medvehagyma kivételével a fent említett fűszerekkel ízesítjük. Amikor az összes levét elfőtte és lekapcsoltuk alatta a tűzhelyet, sok medvehagymát szórunk a tetejére és a fedő alatt kb. egy órát hagyjuk pihenni. Tálalás előtt jól összekeverjük.

Tipp: Ez a köret szaftosabb ételekhez nagyon jól illik, candidások, diétázók, glutén allergiások is fogyaszthatják. A népi gyógyászat régóta használja érrendszeri, keringési zavaroknál. A hajdinában található a legtöbb magnézium, kalcium, aminosav és kiemelkedő a fehérjetartalma is.


 


 
Zöldséges hajdinagombóc:

Hozzávalók: 1-1 csésze hajdina, hajdinaliszt, 1 póréhagyma, 1 fehérrépa, 1 sárgarépa, 1 kis

                       zeller, petrezselyem levél, bazsalikom, olaj

A kiválogatott hajdinát előbb olajon megpirítjuk, majd annyi tisztított, szűrt vízben, amennyi éppen ellepi, megfőzzük. Megfűszerezzük bazsalikommal, beletesszük a megtisztított, lereszelt zöldségeket, egy tojást, majd annyi hajdinalisztet, hogy formázható legyen. Gombócokat formálunk belőle és lobogó vízben kifőzzük.

Tipp: Vegetáriánusok a tojás helyett kevés szója, vagy rizstejet használhatnak a tojás helyett. Bármilyen sült mellé köretnek, vagy magában mártással, szósszal nagyon finom.




 
Zöldséges-pirított barnarizs:

Hozzávalók:1 csésze barnarizs, 2 sárgarépa, 1 közepes zeller, 1 paprika, 1-1 piros és zöld

                      kaliforniai paprika, sötét szójaszósz, szezámolaj, lenmagolaj, gyömbérolaj,

                      fokhagymaolaj, só, vega-mix

A rizst 2,5x-es vízben megfőzzük. A zöldségeket megtisztítjuk és hosszú, vékony csíkokra vágjuk. A wokot, vagy egy nagyobb, teflonos serpenyőt néhány csepp olívaolajjal kikenünk és felforrósítunk. Beletesszük a csíkokra vágott zöldségeket, a paprikák kivételével. Folyamatos kevergetés mellett addig pirítjuk őket, míg puhák lesznek, majd hozzájuk adjuk a kész rizst és a tv paprikát, néhányszor átkeverjük, ételízesítővel (vega-mix), fokhagymaolajjal és gyömbérolajjal ízesítjük, majd szójaszószt öntünk rá. Továbbra is állandóan kevergetjük, 4-5 perc elteltével a kaliforniai paprikát is hozzáadjuk, még 2-3 percig pirítjuk, kevergetjük, majd a tűzről levéve néhány csepp szezámolajjal, lenmagolajjal meglocsoljuk, lefedjük és néhány percig gőz alatt pihentetjük.

Tipp: Fogyasztható köretként is, de önmagában is tápláló. A fokhagymaolajat helyettesíthetjük fokhagymával, a gyömbérolajat őrölt, vagy reszelt gyömbérrel. Ebben az esetben ezeket a hozzávalókat a zöldségekkel egy időben tesszük a wokba. A rizst lehet helyettesíteni durum-, rizs-, vagy teljes kiőrlésű tésztával. Garantáltan sokkal finomabb, mint amit a kínai büfékben pirított tészta néven vásárolsz. És legalább tudod, hogy mi van benne. A barnarizses változatát fogyaszthatják candidások, ételallergában szenvedők, diétázók egyaránt.




 
Bulgur:

Hozzávalók:1 csésze bulgur, 3-4 gerezd fokhagyma, vega-mix   

A bulgurt kevés olajon enyhén megpirítjuk, majd 2x-es mennyiségű vízzel felengedjük, fűszerezzük és hozzáadjuk a fokhagymát is. Ha a vizét elfőtte, levesszük a tűzről, de fedő alatt még hagyjuk fél órát pihenni.

Tipp: A bulgur egy durumbúza-töret, így fokhagymásan elkészítve igen ízletes. Sokféle ételhez használható,  a továbbiakban találsz majd még receptet ezzel a gabonával. Candidásoknak, glutén érzékenyeknek nem ajánlott a fogyasztása.




 
Fokhagymás kínai kel:

Hozzávalók: 1 fej kínai kel, római kömény, 5 gerezd fokhagyma, olíva olaj

A fokhagymát összezúzzuk, olajon megfuttatjuk, majd rátesszük a kockára vágott kínai kelt és a köményt. Kevergetés mellett nagy lángon addig pirítjuk, míg a káposzta megpuhul. Ha szükséges, készítés közben kevés vizet adhatunk hozzá.

Tipp: Nagyon egyszerű, gyorsan elkészíthető, ugyanakkor igen ízletes köretként, de önmagában is fogyasztható étel. Ez a recept egyik bizonyítéka annak, hogy nem feltétlen kell egy ételnek bonyolultnak lennie ahhoz, hogy finom legyen. A kínai kelről bővebben a wok-leírás oldalán olvashatsz.




 
Sonkás gombóc:

Hozzávalók: 50 dkg. bio burgonya, 3 ek. hajdinaliszt, 2 tojás, 10 dkg. pulykamellsonka, egy

                      kevés törött bors, só, olaj a sütéshez

A bioburgonyát héjában megfőzzük, megtisztítjuk és még melegen áttörjük. Elkeverjük a hajdinaliszttel, 2 tojás sárgájával, 10 dkg. apróra vágott, vagy darált sonkával, törött borssal, sóval és a tojásfehérjékből fölvert kemény habbal. A masszából gombócokat formálunk, egy kissé ellapítjuk és kisütjük.

Tipp: A bioburgonyát ebben az esetben héjastól is felhasználhatjuk, hiszen mint a legtöbb zöldségnek, a burgonyának is közvetlenül a héja alatt van jelen legnagyobb mértékben a tápértékét adó ásványi anyagok, vitaminok jelentős része.




 
Gombakotlett:

Hozzávalók: 30 dkg. gomba, 1 kis fej vöröshagyma, 3 teljesőrlésű lisztből, élesztő nélkül

                      készült  zsemle, 2 tojás, 1 kanál növényi margarin, 2 kanál búzacsíra, 1 csokor

                      petrezselyem zöld,  só, törött bors, kukoricaliszt, tojás fehérje

A gombákat vékony lemezkékre vágjuk és az apróra vágott, vagy reszelt hagymával, petrezselyemmel egy kanál vajban puhára pároljuk. Belekeverjük a beáztatott, kifacsart zsemléket, 2 egész tojást, ízesítjük sóval, borssal. Lapos szeleteket formálunk belőle, kukoricalisztbe, enyhén habosított tojásfehérjébe és búzacsírába forgatjuk, majd kisütjük.

Tipp: Glutén allergiások búzacsíra helyett használjanak pattogtatott amarántot.




 
Karfiol krokett:

Hozzávalók: 80 dkg. karfiol, 2 élesztő nélküli, teljesőrlésű zsemle, kis fej vöröshagyma,

                       4 dkg. növényi margarin, 2 tojás, 1 dl. szójajoghurt, só, 3 kanál kukoricaliszt,

                       3 kanál búzacsíra

A karfiolt puhára főzzük, szitán lecsurgatjuk. A margarinban halványra pirítunk egy fej apróra vágott, vagy reszelt hagymát, beletesszük az áztatott és kifacsart zsemléket, 1 dl.joghurtot, összekeverjük a karfiollal, ütünk bele egy egész tojást, sózzuk, jól eldolgozzuk és kis kroketteket formálunk belőle. Kukoricalisztbe, tojásfehérjébe, búzacsírába forgatjuk és kevés forró olajban kisütjük.

Tipp: Candidások ebben az esetben is használjanak búzacsíra helyett amarántot. Igazán finom egy gombás, zabtejszínes csirkemellel.




 
Gombás rizottó jázminrizsből:

Hozzávalók: 1 csésze jázminrizs, 20 dkg. apró szeletekre vágott gomba,6 dl forró

                       zöldségleves, ½ dl száraz, fehérbor, só, fehér bors, parmezán, 1 kisebb póré

A póréhagymát megtisztítjuk, felkarikázzuk, kevés növényi margarinon megfuttatjuk, hozzáadjuk a vékony szeletekre vágott gombát és addig hagyjuk dinsztelődni, míg a levét elfövi. Közben a riszt enyhén megpirítjuk, de nem hagyjuk, hogy a rizsszemek megbarnuljanak. Apránként, állandó kevergetés mellett hozzáöntjük a zöldséglevet. Csak akkor ötjük hozzá az újabb kicsi adagot, ha már az előzőt magába szívta a rizs. Két levespermetezés között hozzáöntjük a fehérbort. Ki kell főnie a borból az alkoholnak. Ha már az összes levet hozzáadtuk, hozzákeverjük a gombás-hagymás sültet, egyet még rottyantunk rajta, lezárjuk alatta a tűzhelyet, megszórjuk kevés parmezánnal, és fedő alatt hagyjuk pár percig pihenni.

Tipp: A rizottó eredetileg olasz köret, mely készítésénél különösen figyelni kell arra, hogy az ételt állandó kevergetés mellett készítsük el folyamatos zöldségleves adagolással. Ezzel biztosítjuk, hogy a rizs egyenletesen szívja fel a nedvességet, mindenhol kellőképpen átjárja a kellemes íz. Szaftosabb, mint a hagyományos módon elkészített rizs, így sima sültekkel kiváló.

 







www.biokonyha.sokoldal.hu
Tetszett ez az oldal? Mutasd meg az ismerőseidnek is!