bio- és reform konyha, házi szépségtippek, ajándékötletek minden alkalomra, természetgyógyászat



Főoldal
Bemutatkozok
Táplálkozási formák
Praktikus tanácsok
Szendvicskrémek, pástétomok
Levesek
Köretek
Sültek, feltétek
Tészták
Szárnyasok
Marhahúsok
Mangalica
Halak
Házi szépségtippek, praktikák
Desszertek, nassok
Wok, római tál
Kedvenc oldalaim
Tanfolyam
Hírlevél, még több recept
Ajándéktippek
Fórum








Sültek, feltétek:

 Bulgurlabdák:

Hozzávalók: 1 csésze bulgur, ½ cs. búzacsíra, fél fej hagyma, 1-1 ek. majoránna, főtt zeller,

                       oregano, bazsalikom, 2 ek. kurkuma, 2 ek. felaprított petr. zöld., 2-3 gerezd

                       áttört fokhagyma, olaj

A bulgurt kurkumás vízben megfőzzük, leszűrjük, hozzáadjuk az apróra vágott hagymát és a fűszereket. A bulgurt egy kicsit szét kell főzni a megfelelő állaghoz, ha pergős marad, nem áll össze a formázás során. Kis golyócskákat formálunk belőle, megforgatjuk búzacsírában és kiolajozott tepsibe rakva, nagy lángon kb. 10-20 percig sütjük, amíg a külseje megpirul.

Tipp: Glutén allergiásoknak nem ajánlott ez a feltét, de hajdinával elkészítve, a búzacsíra helyett kukoricalisztbe forgatva, már számukra is elérhető ez a különleges feltét. Ha nagyon szétesős, akkor teszek bele egy nyers tojást, így már biztosan jobban formázható, süthető.




 
Zöldségfasírt:

Hozzávalók: 25-25 dkg. sárgarépa, zöldborsó, tök, 1 fej vöröshagyma, 10 dkg. zabpehely,

                       3 ek. bármilyen teljes kiőrlésű liszt, 2 ek. búzakeményítő, őrölt kömény,

                       majoránna, borsikafű, bazsalikom, 2-3 gerezd fokhagyma, 2 cs. petr. zöld, olaj

Olajon megfuttatjuk a hagymát, majd rászórjuk a fűszereket és a zúzott fokhagymát. Hozzáadjuk az apróra vágott, lereszelt zöldségeket (a tököt nyomkodjuk ki), kevés vízzel, kb. másfélszeres mennyiséggel és hagyjuk megdagadni. Ezután hozzátesszük a zöldségeket, a lisztet és a keményítőt. Kiolajozott tepsiben sütjük ki a pogácsákat.




 
Burger:

Hozzávalók:2 csésze barnarizs megfőve, fél cs. tofu, 1 közepes fej hagyma finomra vágva,

                     2 szál újhagyma aprítva, 1 tk. őrölt szezámmag, 1 cs. petrezselyem, 1-2 gerezd

                     fokhagyma, olaj 

Nyomkodjuk szét a tofut villával, adjuk hozzá az áttört fokhagymát, majd keverjük össze a rizzsel és a többi hozzávalóval. Nedves kézzel formáljunk belőle pogácsákat és süssük kevés olajon ropogósra.

Tipp: Ételallergiában, candidában szenvedők, vegák, diétázók egyaránt fogyaszthatják




 
Cukkiniszelet:

Hozzávalók: 4-5 ek. púpozott zabpehely, teljes kiőrlésű liszt, 0,5 kg. cukkini, borsikafű,

                      majoránna, pirospaprika, kevés citromlé, olaj

Megmossuk a cukkinit, finomra reszeljük és meglocsoljuk citromlével, majd összekeverjük a zabpehellyel és a fűszerekkel. Pár perc állás után annyi lisztet adunk hozzá, hogy formázható masszát kapjunk. Egy vékonyan kiolajozott serpenyőbe evőkanálnyi adagonként tesszük bele a tésztát, azt elsimítjuk és mindkét oldalát hirtelen kisütjük. Azonnal tálaljuk.

Tipp: Candidások, glutén allergiások hajdinalisztet használjanak a sűrítéshez, rostban gazdag, ezáltal elősegíti a bél perisztaltikáját. A cukkini rostban, vitaminokban gazdag zöldségféle, fogyókúrában is használható.


 



 
Sárgarépás lepénykék:

Hozzávalók: 50 dkg. krumpli, 2 nagy szál sárgarépa, 3 ek. rizsliszt, 1 dl. szója-, vagy rizstej,

                       1 tojás, 1 kis fej vöröshagyma, 1-1 tk. só és majoránna, 1 mokkáskanál törött

                        fekete bors, 5 ek. olaj

A sárgarépát és a krupmlit meghámozom, megmosom, leszárítom és a reszelő durvább fokán lereszelem. A tojást habosra verem, sóval, borssal és majoránnával fűszerezem, majd 2 ek. olajjal, tejjel és liszttel összekeverem. Ha a massza már sima, belekeverem a reszelt krumplit  és a sárgarépát. Serpenyőben alig olajon kisütöm az evőkanállal lelapított kis halmokat.

Tipp: Vegetáriánusok  tojás helyett több rizs-, vagy szójatejet használjanak egy kevés keményítővel elkeverve. A sárgarépában lévő béta-karotin hatékonyan alakul át szervezetünkben A-vitaminná, a benne lévő finom rostok pedig segítik az emésztést.




 
Padlizsánpogácsa:

Hozzávalók: 2 db. padlizsán, só és élesztő nélküli zsemlemorzsa, teljes kiőrlésű liszt, 1 ek.

                      friss bazsalikom, pirospaprika, 2 ek. növ. margarin, olaj

Vágjuk kockára a padlizsánt, majd margarinon pároljuk félig puhára. Szűrés után daráljuk le, keverjünk hozzá durvára vágott bazsalikomot, zsemlemorzsát és kevés pirospaprikát. A masszából formázzunk lapos pogácsákat és lisztbe forgatva, forró olajban süssük ki.

Tipp: A sütést alig olajban végezzük, mert bár a padlizsán nagyon jól beilleszthető a fogyókúrába, rengeteg olajat tud felvenni.


 


 
Karfiolfasírt:

Hozzávalók: 0,5 kg. karfiol, 3 ek. teljes kiőrlésű liszt, 2 ek. lenmagliszt, majoránna, 2 gerezd

                      fokhagyma, zsemlemorzsa, vagy búzacsíra, növényi margarin

A karfiolt puhára főzzük és villával összetörjük. Összedolgozzuk a lisztekkel és a fűszerekkel, majd kikent, zsemlemorzsával, vagy csírával meghintett tepsiben megsütjük. Hamar megsül.

Tipp: A karfiol a keresztes virágúak családjába tartozik, így minden rokonához hasonlóan eredményesen használható a daganatos betegségek elleni harcban.
 




 
Amarántos rántott szelet:

Hozzávalók:1,5 csésze pattogtatott amaránt, tk. bors, tk. szárított mustár, 1,5 tk. paprika,

                      tk. bazsalikom, tk. majoránna, 1 felvert tojás, csésze víz

Keverjük össze az első hat hozzávalót és külön a tojást a vízzel. A sütni való hússzeleteket amarántos fűszeres keverékkel szórjuk meg. Amaránt lisztben forgassuk meg a fűszerezett húst, majd a tojásban. Utána pattogtatott amarántban megforgatjuk és kisütjük alig olajon.

Tipp: A magas koleszterinszintűek csak a tojásfehérjét használják. Az amaránt Magyarországon még kevéssé ismert növény. Kiemelkedő CA, Mg, Vas, valamint fehérjeforrás. Gluténmentes.




 
Zöldséges hajdinagombóc:

Hozzávalók:1 csésze hajdina, hajdinaliszt, 1 póréhagyma, 1 fehérrépa, 1 sárgarépa, 1 kis

                      zeller, petrezselyem levél, bazsalikom, olaj

A kiválogatott hajdinát előbb olajon megpirítjuk, majd annyi vízben, amennyi éppen ellepi, megfőzzük. Megfűszerezzük bazsalikommal, beletesszük a megtisztított, lereszelt zöldségeket, egy tojást, majd annyi hajdinalisztet, hogy formázható legyen. Gombócokat formálunk belőle és lobogó vízben kifőzzük.

Tipp: Önmagában is fogyasztható, de ízletes bármilyen mártással, szósszal. Mivel a hajdina gluténmentes, ezért glutén allergiások, diétások, candidások, vegetáriánusok is fogyaszthatják.


 


 
Zöldséges-pirított barnarizs:

Hozzávalók: 1 csésze barnarizs, 2 sárgarépa, 1 közepes zeller, 1 tv paprika, 1-1 piros és zöld

                       kaliforniai paprika, sötét szójaszósz, szezámolaj, lenmagolaj, gyömbérolaj,

                       fokhagymaolaj, só, vega-mix

A rizst 2,5 szeres vízben megfőzzük. A zöldségeket megtisztítjuk és hosszú, vékony csíkokra vágjuk. A wokot, vagy egy nagyobb, teflonos serpenyőt néhány csepp olívaolajjal kikenünk és felforrósítunk. Beletesszük a csíkokra vágott zöldségeket, a paprikák kivételével. Folyamatos kevergetés mellett addig pirítjuk őket, míg puhák lesznek, majd hozzáadjuk adjuk a kész rizst és a tv paprikát, néhányszor átkeverjük, ételízesítővel, fokhagymaolajjal, gyömbérolajjal ízesítjük, majd szójaszószt öntünk rá. Továbbra is  állandóan kevergetjük, 4-5 perc elteltével a kaliforniai paprikát is hozzáadjuk, még 2-3 percig pirítjuk, kevergetjük, majd a tűzről levéve néhány csepp szezámolajjal, lenmagolajjal meglocsoljuk, lefedjük és néhány percig gőz alatt pihentetjük.

Tipp:Fogyasztható köretként, vagy önmagában. A fokhagymaolajat helyettesíthetjük zúzott fokhagymával, gyömbérolajat őrölt, vagy reszelt gyömbérrel, ebben az esetben ezeket a hozzávalókat a zöldségekkel egyidőben tesszük a wokba. A rizst lehet helyettesíteni teljes kiőrlésű-, vagy durum tésztával.


 


 
Rizsfasírt:

Megfőzünk egy csésze barnarizst, melyet fűszerezünk szerecsendióval, ételízesítővel, amikor készen van, apróra vágott petrezselyemmel. Ha egy kicsit kihűlt, keverünk hozzá tojást, teljesőrlésű lisztet, ízlés szerint lehet még fűszerezni, ha esetleg van kéznél bármilyen fasírtpor, hozzátehetjük, ha előzőleg beáztattuk a leírásának megfelelően. Előmelegített sütőbe tesszük úgy, hogy a fasírtrudakat körberakjuk növényi vajdarabkákkal.

Tipp: A barnarizs nem hízlal, segíti a veseműködést, vízkiválasztást, méreganyagokat köt meg és választ ki. 12 esszenciális aminosavat tartalmaz, támogatja az immunrendszert. Végül is szervezetünknek talán nincs olyan pontja, ahol ne hatna jótékonyan e gabona.



Zöldséges fasírt

Hozzávalók: főtt leveszöldség, 3 db zsemle, 3 gerezd fokhagyma, teljesőrlésű, élesztő nélküli

                      zsemlemorzsa, majoránna, borsikafű, 1 ek. lenmagliszt, só

A zsemlét vízbe áztatjuk, majd kinyomkodjuk. A fokhagymákat áttörjük, fokhagymanyomóval, és a villával összetört zöldséggel, a kinyomkodott zsemlékkel és a többi hozzávalóval összedolgozzuk. Vizes kézzel gombócokat formálunk, amelyeket sütőpapírra téve, tepsiben megsütünk.



 
 

Kelkáposzta fasírt

Hozzávalók: 1 fej kelkáposzta, 2 fej vöröshagyma, 1-2 gerezd fokhagyma, 1 db teljesőrlésű                         zsemle vagy zsemlemorzsa, oregánó, borsikafű, ételízesítő A kelkáposztát felszeleteljük vékony csíkokra, lesózzuk, és kicsit megfőzzük. A hagymákat megdinszteljük. A zsemlét vízbe beáztatjuk, majd kinyomkodjuk (használhatunk helyette zsemlemorzsát) és az egészet a fűszerekkel jól összedolgozzuk. Olajozott tepsiben (zsemlemorzsával lehet meghinteni) közepes lángon megsütjük. 

 

Karfiolfasírt

Hozzávalók: ½ kg karfiol, 3 ek. zabkorpa, 4 dkg teljesőrlésű zsemlemorzsa, 2 ek.
                      lenmagliszt, só, majoránna, 2 gerezd fokhagyma
A karfiolt puhára főzzük, megdaráljuk (húsdarálóval) vagy villával összenyomkodjuk. Zsemlemorzsával, sóval, majoránnával, fokhagymával összedolgozzuk, és kiolajozott, zabkorpával meghintett tepsibe megsütjük, hamar megsül.

 
 

Burgonyás-diós fasírt

Hozzávalók: 1 kg burgonya, 2 nagy fej vöröshagyma, 2 fej fokhagyma, 8 ek.őrölt dió,
                      8 ek.
 olíva olaj, petrezselyemzöld, só, kis olaj
A burgonyát lereszeljük, a hagymákat apróra vágjuk, összedolgozzuk a többi anyaggal. Kb. fél óráig hagyjuk állni, majd formázzuk, és tepsiben kisütjük. 

 

Krumplifasírt

Hozzávalók:  ½ kg krumpli, 4 db főtt krumpli, 5 gerezd fokhagyma, 1 fej hagyma,
                      petrezselyemzöld, porpaprika, só, vega-mix
A krumplit meghámozzuk és lereszeljük apróra. A hagymát is apróra vágjuk. A fokhagymát is lereszeljük, a főtt krumplit összetörjük, a petrezselyem zöldet apróra összevágjuk, és az egészet összekeverjük a porpaprikával, sóval és vega-mixel. Formázzuk, és olajozott teflon tepsiben a sütőben megsütjük. Mikor az egyik fele megsült átfordítjuk a másik felére. Sütés után hideg paprikás olajjal megkenjük minkét oldalát.
 

 
 

Gombás fasírt

Hozzávalók: 50 dkg gomba, 2 db teljes kiőrlésű  zsemle (vagy ennek megfelelő
                      kenyér),
4 ek. zsemlemorzsa, 2 ek. zabliszt és 1 ek. lenmagliszt, őrölt paprika,
                      ízlés
 szerint vöröshagyma, fehér vagy színes zöldség, főtt vagy nyers,
                      (sárgarépa,
 hagyma, fehérrépa stb.), kis olaj, só
A gombát apróra vágjuk, a zöldségeket pépesítjük, majd az összetevőket összekeverjük, és fél óráig hagyjuk állni, majd olajozott tepsiben formázzuk és kisütjük vagy fedő alatt, olajban sütjük meg. 


 
  

Egyszerű fasírt

Hozzávalók: 4 db nagyobb burgonya, 1 fej fokhagyma, 4 ek. teljes kiőrlésű
                     zsemlemorzsa
 (vagy 2 teljesőrlésű zsemlének megfelelő mennyiségű áztatott
                     teljesőrlésű 
kenyér), piros őrölt paprika, 2 ek. zabkorpa, 1 ek. lenmagliszt,
                     ízesítéshez főtt 
vagy nyers vegyes zöldség, kis olaj, só
A burgonyát és a fokhagymát lereszeljük, hozzáadjuk a többi összetevőt, fél óráig félretesszük, majd pogácsákat formálunk belőle vagy rudakat és kisütjük (tepsiben vagy fedő alatt olajban).


 
  

 

Kukoricás fasírt

Hozzávalók: 4-5 db közepes nagyságú reszelt burgonya, 3 gerezd fokhagyma, 1 csésze

                      csemegekukorica, 1 csésze félig főtt rizs, 1 db kisebb fej párolt hagyma,

                     1 csésze szójaliszt, majoránna, vega-mix, só, olaj

A hozzávalókat összekeverjük és tepsibe, sütőpapírra helyezzük. Közepes hőfokon szép pirosra sütjük előmelegített sütőben.

 

 


Lencsefasírt

Hozzávalók: 3 pohár főtt lencse, 2 fej hagyma, 1 pohár szójatej, 1 ½ pohár teljesőrlésű,

                   élesztő nélküli zsemlemorzsa, kevés olaj, ½ kanál bazsalikom, ½ kanál

                   majoránna, 2 kiskanál porpaprika, só

A hagymát kevés vízben megpároljuk. A hozzávalókat összekeverjük és kiolajozott tepsibe 45 percig sütjük.



 
  

Lencsefelvágott

Hozzávalók: 1 ½ csésze apróra vágott hagyma, 2 kanál olaj, 1 ½ csésze száraz lencse, 3,5

                      csésze tisztított, szűrt víz, 1 kiskanál só, egy kis bazsalikom, ½ kiskanál őrölt

                      kömény, 1 fej fokhagyma, 1 kiskanál majoránna, 2 db babérlevél

A hagymát egy fél csésze vízzel jól megpároljuk. A lencsét porrá daráljuk, majd a párolt hagymával egy fazékban összekeverjük és erős tűzön 5 percig főzzük, majd lassú tűzön egy óráig. Miután megfőztük formába vagy fóliára öntjük, és összecsavarva a hűtőbe tesszük. Miután megkeményedett a fóliát egy kicsit kibontjuk, hogy a lencse száradjon meg.



 
 

 

Szójavirsli

Hozzávalók: 10 dkg szójabab, szerecsendió, kakukkfű, fokhagyma, vega-mix, pirospaprika,

                      olaj, só

Az előre beáztatott szójababot sóval megfőzzük, leszűrjük és húsdarálón ledaráljuk, majd jól összedolgozzuk a fűszerekkel és „virsliket” formálunk belőle. Végül pirospaprikával kikevert olajba forgatjuk.
 

 

.

  

Rántott tök, vagy padlizsán

Hozzávalók: 2-3 db zsenge tök vagy padlizsán, (pattiszon), szójatej, bio tönköly fehérliszt,

                     vega-mix, teljesőrlésű, élesztő mentes zsemlemorzsa, pirospaprika, olaj, só

1 cm vastagra szeleteljük a padlizsánt, illetve a tököt és megsózzuk. Szójatejből (vagy vízbol), lisztből palacsintatésztát készítünk, fűszerekkel (fokhagyma) ízesítjük. Ebbe beleforgatjuk a padlizsán, illetve a tök darabokat, majd pedig a zsemlemorzsába. A tepsibe tehetünk sütőpapírt, és a sütőben világos pirosra megsütjük. Mikor kivettük a sütőből, pirospaprikás olajba megforgatjuk, és zárt edénybe tesszük melegen, s addig tartjuk benn (kb. 5-10 perc), amíg meg nem puhul.


 

Padlizsán másképp

Hozzávalók: 4 db padlizsán, 3 ek. hajdinaliszt, víz, fokhagyma, teljesőrlésű, élesztő

                     nélküli zsemlemorzsa, olaj, pirospaprika, só

A padlizsánokat megsütjük egészben héjasan a sütőben, majd lehúzzuk a héját, s a méretétől függően 3 vagy 4 lapos szeletbe hosszában elvágjuk. Palacsintatésztát készítünk 3 ek. lisztből, vízből, sóból és fokhagymából. Ebben megforgatjuk, majd pedig zsemlemorzsában is, és tepsibe téve, olaj nélkül megsütjük. Ha elkészült kivesszük, és pirospaprikás olajban megforgatjuk. Rizshez vagy tört krumplihoz tálaljuk.

 


 

Sült padlizsán

Hozzávalók: 4 db padlizsán, fokhagyma, olaj, só

A padlizsánokat, attól függően, hogy mekkorák, hosszában 4 vagy 6 darabba vágjuk (először félbevágjuk, majd megint félbevágjuk), megsózzuk, két oldalt hosszan bevágjuk, majd fokhagymával jól megtűzdeljük. A tepsi aljára olajat öntünk, beletesszük a padlizsán darabokat, és a sütőben megsütjük. Tört krumplihoz, krumplipüréhez, barnarizshez vagy hajdinakásához tálaljuk. Ízlésesen zöldségekkel díszítjük.







www.biokonyha.sokoldal.hu
Tetszett ez az oldal? Mutasd meg az ismerőseidnek is!